
Hromadná preprava osôb
V minulosti som na istých autobusoch zachytil reklamu, ktorá vyzývala ľudí k cestovaniu miesto šoférovania. Aj spoločnosť a ekológia nabádajú k tomu, aby sme uprednostnili skupinovú prepravu pred individuálnou. Pekná myšlienka je však v slovenskom prostredí ťažko realizovateľná.
Z vlastnej skúsenosti viem, že ak sa niekam potrebujem dostať v rozumnom čase, musím sa spoľahnúť na individuálnu prepravu. Ak sa potrebujete dostať niekam, kam ide hromadná preprava priamo – bez prestupov, tak sa to ešte dá (nerátajme víkend a sviatky, vtedy je hromadná doprava prakticky nepoužiteľná). Akonáhle sa však potrebujete dostať niekam, kam sa nedá ísť bez prestupu, začne sa situácia komplikovať. Zložitosť prepravy rastie, ak sa má človek prepraviť viacerými prepravcami alebo druhmi prepravy.
Uvediem jeden príklad. Potreboval som sa dostať okolo 13. hod. v pracovný deň do Partizánskeho. Na priamy spoj zabudnite. Možnosť, ktorá sa ponúka, je cestovať autobusom na križovatku v Horných Chlebanoch, presunúť sa na správnu zastávku a pokračovať iným autobusom do Partizánskeho. Na papieri všetko vyzeralo v poriadku. Akonáhle som však vystúpil na zastávke, po hlavnej ceste od Topoľčian prefrčal bez zastavenia (!) autobus do Partizánskeho. Išiel skôr a ani nezastavil. Musel som ísť pešo 3 km na železničnú stanicu do Bošian a do Partizánskeho som sa prepravil vlakom.
Pár dní po tomto zážitku som išiel od Partizánskeho a s predstihom som mal prísť na križovatku v H. Chlebanoch a následne som mal pokračovať autobusom do Solčianok. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som autobus, ktorým som mal pokračovať, videl už v polovici kopca. Teda prípoj som nestihol, pritom, som však na zastávku prišiel podľa cestovného poriadku.
Tak nakoniec kladiem otázku: prečo by mali ľudia cestovať hromadnou prepravou, keď prepravcom je cestujúci ukradnutý?
Nadväzovanie spojov
Znovu sa pristavím pri hromadnej autobusovej doprave. Niekedy mám pocit, že dopravným spoločnostiam ani nezáleží, aby prilákali cestujúcich, alebo aby vyšli cestujúcim v ústrety. Veľkým problémom sú zlé nastavené cestovné poriadky- v niektorých prípadoch autobusy nestíhajú chodiť na zastávky včas, v iných sú nútení chodiť neznesiteľne pomaly alebo čakať v zastávkach, inak by zväčšovali svoj predstih. Uvediem aj konkrétny príklad.
Zoberme si situáciu, že by som chcel ísť ráno do Piešťan. Zistil som, že v pracovné dni chodí autobus do Piešťan napríklad aj o 7:20, čo mi vyhovuje. Problémom ale je, že keď pôjdem autobusom od nás s odchodom ca. 6:59, tak ho nestíham, hoci ten autobus od nás by mohol byť pokojne už 7:16 na autobusovej stanici v Topoľčanoch. Ten čas by podľa mňa stihol dodržať aj pri zachovaní všetkých dopravných predpisov. Dôsledkom je, že musím použiť skorší spoj konkurenčného dopravcu. A takýchto spojov z aj iných smerov je, podľa mňa, viac. Takto dopravcovia „bojujú“ o cestujúcich.
Ostáva len dúfať, že raz sa aj táto oblasť pohne vpred a zabezpečí sa lepšia nadväznosť spojov. Mám aj jeden tip: ráno nastaviť odchody spojov po príchode spojov z okolitých obcí a popoludní naopak- nastaviť odchod spojov do okolitých obcí po príchode spojov z krajských alebo okresných miest. Ide o to, aby sa nestávalo, že prídem z obce do Topoľčian, kde zistím, že spoj do iného mesta odišiel pred piatimi minútami alebo že popoludní prídem z iného mesta a spoj do obce znovu odišiel pred piatimi minútami.